דף הבית » למה אסור » מדוע אסור לומר את השם על פי התורה?

מדוע אסור לומר את השם על פי התורה?

2023-07-25 08:25:00+02:00

צרו איתנו קשר

מבוא

התורה, נוסח היסוד של היהדות, מכילה חוקים ואיסורים רבים. אחד המפורסמים שבהם הוא איסור אמירת שם ה', המכונה שם המפורש. איסור זה מצוי במספר מקומות בתורה ונדון ברבים מפירושי הרבנים. במאמר זה נחקור את הסיבות מדוע אסור לומר את השם על פי התורה ונדון בתולדות האיסור, בפירושים השונים של האיסור והשלכות האיסור.

תולדות האיסור

האיסור על אמירת שם ה' מבוסס על פסוק בתורה האומר "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשוא". (שמות כ, ז). ציווי זה חוזר מספר פעמים בתורה ונחשב לאחת מעשרת הדיברות. נהוג לחשוב שהאיסור לאמירת שם אלוהים מושרש ברעיון שאלוהים קדוש ועוצמתי מכדי להיאמר על ידי בני תמותה בלבד. האיסור לומר את שמו של אלוהים נמצא גם בדתות ותרבויות עתיקות של המזרח הקרוב. . למשל, למצרים הקדמונים היה איסור דומה לומר את שם האלים שלהם. זה מצביע על כך שהאיסור לאמירת שם האל היה חלק מהאמונות התרבותיות הנפוצות של אותה תקופה.

פירושים שונים של האיסור

האיסור על אמירת שם ה' נתפרש בדרכים שונות לאורך המאות. יש שטענו שהאיסור חל רק על שימוש בשם ה' בצורה לא מכבדת או חילול השם. אחרים טענו שהוא חל על כל השימושים בשם האל, אפילו באופן מכבד או יראת שמים. הפרשנות המקובלת ביותר היא שהאיסור חל על כל השימושים בשם האל, ללא קשר לאופן השימוש בו. פרשנות זו מבוססת על הרעיון ששמו של אלוהים קדוש ועוצמתי מכדי להיאמר על ידי בני תמותה בלבד.

השלכות האיסור

לאיסור אמירת שם ה' יש מספר השלכות על העיסוק ביהדות. למשל, אסור לכתוב את שם ה' על כל חפץ, אפילו באופן מכבד או יראת שמים. כמו כן, אסור לבטא את שם האל בתפילה או בטקסים דתיים אחרים. בנוסף, יהודים רבים נמנעים משימוש בשם האל בשיחות יומיומיות. במקום זאת, הם משתמשים בלשון הרע או במילים אחרות כדי להתייחס לאלוהים. הדבר נעשה מתוך כבוד לקדושת שם האל. לבסוף, לאיסור יש השלכות על האופן שבו יהודים רואים את טבעו של האל. על ידי אי אמירת שמו של אלוהים, יהודים מכירים בכך שאלוהים הוא מעבר להבנת האדם וחזק מכדי להיכלל במילים.

סיכום

האיסור על אמירת שם ה' הוא חלק מרכזי במסורת היהודית והוא מצוי בתורה ובשאר דתות המזרח הקדומות. האיסור פורש בדרכים שונות, כאשר הפירוש המקובל ביותר הוא שהוא חל על כל השימושים בשם ה', ללא קשר לאופן השימוש בו. לאיסור יש מספר השלכות על העיסוק ביהדות, לרבות אי כתיבת שם האל על חפץ כלשהו, אי הגיית שם האל בתפילה או בטקסים דתיים אחרים, והימנעות משימוש בשם האל בשיחות יומיומיות. לבסוף, האיסור משמש תזכורת לקדושת ה' וכוחו ולעובדה שה' נמצא מעבר להבנת האדם.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

    דילוג לתוכן