דף הבית » אנציקלופדיה » כמה זמן שומרים ההולנדים בין בשר לחלב?

כמה זמן שומרים ההולנדים בין בשר לחלב?

צרו איתנו קשר

מבוא

חוקי התזונה היהודיים, או הכשרות, הם מערכת של כללים שקובעים אילו מזונות מותר לאכול וכיצד יש להכין אותם. אחד הכללים החשובים ביותר הוא שאסור לאכול בשר וחלב ביחד. זה ידוע בתור איסור בסר בחלב, או "בשר וחלב". השאלה כמה זמן שומרים ההולנדים בין אכילת בשר לחלב הייתה נושא לוויכוח במשך מאות שנים. במאמר זה נחקור את ההיסטוריה של איסור זה ואת המנהגים השונים שהתפתחו בהולנד עם הזמן.

תולדות איסור בסר בחלב

איסור בסר בחלב מצוי בתורה, ספר הקודש היהודי. הוא קובע כי "לא תבשל גדי בחלב אמו" (שמות כ"ג, יט). פסוק זה מתפרש כך שאסור לאכול בשר וחלב ביחד. רבני התלמוד, חכמי היהודים הקדמונים, הרחיכו עוד על איסור זה, וקבעו שאין לבשל בשר וחלב יחד, לאכול יחד או אפילו להגיש על אותה צלחת.

המכס ההולנדי

להולנדים יש היסטוריה ארוכה של שמירה על איסור בסר בחלב. במאה ה-17, הפילוסוף ההולנדי ברוך שפינוזה כתב כי ההולנדים שמרו על הפרדה קפדנית בין בשר לחלב, וציין כי "ההולנדים אף פעם לא אוכלים בשר וחלב ביחד, וגם לא מבשלים אותם יחד". מנהג זה נשמר על ידי ההולנדים מאז.

חוק שש השעות

המנהג ההולנדי הנפוץ ביותר הוא "כלל שש השעות", הקובע שאסור לאכול בשר וחלב תוך שש שעות זה מזה. כלל זה מבוסס על ההוראה התלמודית שאין לאכול בשר וחלב בתוך אותה סעודה. חוק שש השעות נשמר על ידי יהודים הולנדים רבים, כמו גם כמה לא-יהודים.

חוק עשרים וארבע השעות

בכמה קהילות הולנדיות, המנהג הוא לשמור על הפרדה של עשרים וארבע שעות בין בשר לחלב. כלל זה מבוסס על תורת התלמוד שאסור לאכול בשר וחלב באותו היום. מנהג זה מקיימים כמה יהודים הולנדים, וגם כמה לא-יהודים.

סיכום

איסור בסר בחל הוא חלק חשוב מהלכות התזונה היהודיות. להולנדים יש היסטוריה ארוכה של שמירה על איסור זה, וישנם מנהגים שונים שהתפתחו בהולנד עם הזמן. המנהג ההולנדי הנפוץ ביותר הוא כלל שש השעות, הקובע שאסור לאכול בשר וחלב תוך שש שעות זה מזה. בכמה קהילות הולנדיות, המנהג הוא לשמור על הפרדה של עשרים וארבע שעות בין בשר לחלב. לא משנה איזה מנהג מקיימים, חשוב לזכור שאיסור בסר בחלב הוא חלק חשוב באמונה היהודית.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

    דילוג לתוכן